A szoftverfejlesztés kemény dió. Igazán kemény. Ami pedig további frusztrációt okoz az az, hogy bizony bonyolult érthetően elmondani a laikusnak, mennyire is nehéz. Ez gyakran akkor történik, mikor nem-szakmabeliek ötletekkel bombáznak, vagy kérdezősködnek, miért nincs még kész az általad fejlesztett játék. Mégpedig azért, mert a laikus nem látja az üveghegyet. Látják az ötletet, elképzelik a kész terméket, és az tökéletességében megjelenik lelki szemeik előtt.
Az ötlet ott lebeg a hegy túloldalán, karnyújtásnyira. Csábító.
Ők nem látják a hegyet. Mi azonban igen, vagy legalábbis annak alapját. Meresztjük a szemünket az ég felé, de csak ritkán pillantjuk meg a tetejét. Lesátrazunk a hegy lábánál, valamiféle bizonyíték után kutatva, hogy érdemes megmászni a túloldalon levő aranyért. Reménykedünk benne, hogy még átérünk azelőtt, hogy elfogyna az élelmünk. S ami még rosszabb: üvegből van. Az üvegen nem lehet mászni, ezért állványzatot kell emelnünk ahogy haladunk fölfelé. Ha elvétjük az irányt, és egy részen képtelenek vagyunk átjutni, vissza kell fordulnunk, találni egy másik utat, elvesztve ezzel az anyagot, amit azon út kiépítésére fordítottunk. És ez a hegy nem csupán nagy, nem csupán Csomolungma: olyan nagy, mint amilyen széles a föld. Évekbe telhet a csúcspont elérése. És akkor.. még felénél sem jársz.
Idővel, zombiként megérkezünk a túloldalra. Létrehoztuk az ötletet. A miénk. De még meg kell mutatnunk a világnak. Elsősorban ezért indultunk.. így aztán visszafordulunk arra, ahonnan jöttünk, végigjárjuk az utat újfent, meggyőződve arról, hogy az biztonságos, mások által is járható, bárki számára elérhető. Ha nem így van, miért akarna bárki más is jönni? Talán fákat ültetünk, hogy meg lehessen pihenni időnként. Hotel? Ó, igen. Autók! Igen, építsünk utakat, különben nem jönnek annyian. És ha egyszer megvagyunk mindezzel, marad egy kegyetlen igazság. Megjártuk oda-vissza, kitapostuk az utat, megépítettük a pihenőket és jelzőbólyákat ezen a szörnyűséges, pokoli és fájdalmas hegyen. Elvéreztünk az ormon. Kétszer is. És.. még így sem biztos, hogy bárki hajlandó megtenni az utat, hogy megnézze az ötletünket. Ez nem valami tündérmese.. ez a valóság.
Ez a játékfejlesztés.
(Eredeti angol verzió: http://aeiowu.com/the-glass-mountain/ )